ΣΥΧΝΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΝΕΑ PHOTO GALLERY ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
runningkids

Η σωματική άσκηση προστατεύει από ένα μεγάλο αριθμό παθήσεων, όπως η υπέρταση, ο σακχαρώδης διαβήτης, η παχυσαρκία, η άπνοια του ύπνου, η δυσλιπιδαιμία και τα καρδιαγγειακά επεισόδια, όπω έχει αποδειχθεί από πολλές μελέτες. Στην παιδική ηλικία βελτιώνει τη συνολική υγεία του ατόμου, ενώ η έλλειψή της αυξάνει τον κίνδυνο καρδιαγγειακών και μεταβολικών νοσημάτων κατά την ενήλικο ζωή. runningkidsΚάποιοι ερευνητές προσφάτως αντέτειναν ότι η έντονη άσκηση αυξάνει σημαντικά τον κίνδυνο καταγμάτων στα παιδιά, και χρησιμοποιούσαν ως παράδειγμα κάποιες μικρές και ανεπαρκώς τεκμηριωμένες μελέτες. Πάραυτα οι θεωρίες αυτές είχαν την αμφιβολία στην επιστημονική κοινότητα, και το ερώτημα του κατά πόσον η σωματική άσκηση πρέπει να έχει θέση στην καθημερινότητα των παιδιών ετίθετο καθημερινά.

runningkids

Προκειμένου να δοθεί μια ξεκάθαρη απάντηση σε αυτό, μια ερευνητική ομάδα από τα Πανεπιστήμια των Malmo και Gotenborg της Σουηδιας μελέτησε τα αποτελέσματα της οργανωμένης σωματικής άσκησης σε παιδιά του δημοτικού για 6 χρόνια. Τα παιδιά χωρίστηκαν σε 2 όμάδες: η πρώτη περιελάμβανε καθημερινή υποχρεωτική άσκηση διάρκειας 40 λεπτών στο σχολείο και είχε 917 παιδιά, ενώ στη δεύτερη ομάδα η άσκηση περιοριζόταν σε 60 λεπτά εβδομαδιαίως και συμμετείχαν 1704 παιδιά. Μετά το πέρας της μελέτης, βρέθηκε ότι η καθημερινή άσκηση δεν αυξάνει τον κίνδυνο καταγμάτων στα παιδιά, ανεξαρτήτως φύλου. Αυτό, όμως, που είχε και τη μεγαλύτερη σημασία, ήταν ότι τα παιδιά που υποβάλλονταν σε καθημερινή άσκηση έχτισαν στη διάρκεια αυτών των ετών έναν σκελετό πιο ισχυρό από τα υπόλοιπα σε όσα σημεία μετρήθηκαν. Η οστική πυκνότητα αυξήθηκε σημαντικά με την άσκηση, τόσο στα αγόρια, όσο και τα κορίτισια, ενώ στην ομάδα παιδιών που γυμναζόταν ελάχιστα, η αύξηση της οστικής μάζας ήταν πολύ ηπιότερη.

Αυτά τα ευρήματα έχουν πολύ μεγάλη πρακτική σημασία γιατί αποδεικνύουν με τον πλέον ξεκάθαρο τρόπο ότι η καθημερινή σωματική άσκηση είναι απαραίτητη για τη σωστή σκελετική ανάπτυξη των παιδιών. Η μέγιστη οστική μάζα (peak bone mass) χτίζεται κατά την παιδική και πρώτη εφηβική ηλικία, και αποτελεί την αφετηρία, από την οποία θα ελαττωθεί η οστική πυκνότητα κατά τα έτη της μέσης ηλικίας ή και αργότερα. Αυτό πρέπει να το λάβουμε σοβαρά υπόψιν μας, μιας και ο κίνδυνος εκδήλωσης οστεοπόρωσης στην ενήλικη ζωή συσχετίζεται με μια χαμηλή “μέγιστη οστική μάζα” κατά την εφηβεία. Συνεπώς οφείλουμε ως ιατροί, γονείς ή πολιτεία, να στοχεύσουμε στη βέλτιστη “μέγιστη οστική μάζα” κατά την παιδική ηλικία. Η δε υποχρεωτική καθημερινή άσκηση στο σχολείο, μας προσφέρει την ευκαιρία που ζητάμε μιας και μακροχρόνια θα βοηθήσει να ελαττώσουμε τον κίνδυνο της οστεοπόρωσης και των οστεοπορωτικών καταγμάτων για τα παιδιών μας.

Η μελέτη στην οποία αναφερθήκαμε δημοσιεύθηκε στο τεύχος του Ιουνίου του επίσημου περιοδικού του American Society for Bone and Mineral Research. Για περισσότερες πληροφορίες σε θέματα σκελετικής υγείας, οστεοπόρωσης και μεταβολισμού των οστών, απευθυνθείτε στο ιατρείο μας στο τηλέφωνο (2610) 222.176 ή το email μας rodis@paparodis.gr.

2014 © Copyright
created by eight8.